5 porties fruit en groenten per dag

Voedingsadvies

5 per dag

We weten allemaal dat we 5 porties fruit en groenten per dag moeten eten in het kader van een gezonde voeding. Maar wist u ook dat deze goede gewoonte uw botdichtheid verbetert en uw risico op osteoporose verlaagt?1,2 Eerst en vooral, wat is een portie?
fruits_vegetables

Porties fruit en groenten3

1 middelmatig groot stuk vers fruit (bijv. appel, sinaasappel, banaan), 2 kleine stukken vers fruit (bijv. pruimen, kiwi, mandarijn), 3 eetlepels verse fruitsalade, 1 klein glas fruitsap, 1 kleine kom groentesoep, 3-4 eetlepels gekookte groenten of salade.

Enkele tips om u te helpen 5 porties per dag te eten:

Zorg voor kleur

Het is niet omdat we spreken over fruit en groenten, dat alles groen moet zijn. Maak uw gerechten aantrekkelijker door fruit en groenten van verschillende kleuren te combineren.

Varieer

Eet vele verschillende soorten groenten en fruit; zo zal u alle vitaminen en mineralen binnenkrijgen die uw lichaam en uw botten nodig hebben.3

2 porties fruit & 3 porties groenten

Experts adviseren om de 5 dagelijkse porties te verdelen over 2 porties fruit en 3 porties groenten.3

Meer in detail

Fruit en groenten moeten niet noodzakelijk eentonig zijn. Combineer groenten van verschillende kleuren, texturen en smaken om uw bordjes mooi te maken. Maak uw slaatje kleurrijk door tomaatjes of rode biet toe te voegen aan uw blaadjes sla. En meng verschillende stukken fruit in een heerlijke salade van seizoensfruit. Dit is allemaal goed voor u, en voor uw botten.
Bronnen:
  1. Qiu R, et al. PLoS One. 2017;12: e0168906.
  2. New SA. Proc Nutr Soc. 2003;62:889–99.
  3. Paula Mee. Eat Well for Bone Health. 2016.

Terug