Transvetten en bepaalde verzadigde vetten

Voedingsadvies

Transvetten en bepaalde verzadigde vetten

Vetten en vetzuren

Trans fat and certain saturated fats
Welke types vetten zijn essentieel voor uw gezondheid en de sterkte van uw botten? En welke types moet u beter vermijden? Lees verder om dit te ontdekken.

Welke types vetten eten:1

Eet minder

Beperk of vermijd transvetten of bepaalde verzadigde vetten die aanwezig zijn in gefrituurde en verwerkte voedingsmiddelen.

Eet met mate

Omega-6 vetzuren (een type poly-onverzadigde vetzuren) zijn aanwezig in maïsolie, saffloerolie en zonnebloemolie.

Eet meer

Omega-3 vetzuren (een type poly-onverzadigde vetzuren) zijn aanwezig in vette vis, zoals zalm, makreel en tonijn, vlaszaad, lijnzaad, walnoten en camelina-olie.

Eet meer

Omega-9 vetzuren (een type mono-onverzadigde vetzuren) zijn aanwezig in olijven, koolzaad- en arachideolie, avocado’s en noten.

Meer in detail

Het is niet zo evident. Bepaalde types vetten zijn goed voor de gezondheid en andere niet. De goede vetten maximaliseren het metabolisme, beschermen tegen hartziekten, verzekeren het transport van nutriënten (zoals calcium en vitamine D) in het lichaam en bevorderen de opname van vetoplosbare vitaminen. De slechte vetten daarentegen, zoals transvetten of verzadigde vetten, hebben een negatieve impact op uw gezondheid, alsook op de sterkte van uw botten.
Om enkele cijfers te geven, uit studies blijkt dat per 5% stijging van het verbruik van verzadigde vetten vergeleken met koolhydraten, de mortaliteit met 8% steeg. En het risico op vroegtijdig overlijden kon met 27% verlaagd worden door 5% van de calorieën afkomstig van verzadigde vetten te vervangen door dezelfde hoeveelheid poly-onverzadigde vetten.2
Dit is een goede reden om te letten op het type vet dat u eet.
Bron:
  1. Paula Mee. Eat Well for Bone Health. 2016.
  2. Wang DD, et al. JAMA Intern Med. 2016;176:1134-45.

Terug