Eiwitten

Voedingsadvies

Eiwitten

Eiwitten zijn essentieel om spiermassa en spierkracht te behouden en helpen zo het risico op vallen en fracturen verlagen. Slechts twee porties eiwitrijke voedingsmiddelen volstaan om te voldoen aan de dagelijkse behoeften van de meeste volwassenen.1 Maar hoe groot is een portie?
Protein

Porties eiwitten:1,2

½ kop bonen of andere peulvruchten, 2 eieren, 2 theelepels notenboter, 1 kop yoghurt, 49 pistachenoten, 85 pompoenzaden, 7 hele walnoten, 23 hele amandelen, ½ kop quinoa, 1 kipfilet, 1 zalmmoot, 2 kleine varkenskoteletten (zonder vet), 1 steak (grootte van uw handpalm)

De volgende vitaminen en mineralen zijn rijk aan nutriënten die de botten versterken:1,3

Vitamine K

Vitamine K is essentieel voor het lichaam om het calcium in de botten en tanden te gebruiken. Het komt van nature voor in groene bladgroenten, zoals spinazie, kool en boerenkool, alsook in lever en gedroogd fruit.

Magnesium

Magnesium bevordert de activering van vitamine D dat uw lichaam helpt om calcium volledig op te nemen. Groene groenten, bonen, linzen, noten, zaden en vis bevatten allemaal magnesium.

Zink

Zink helpt vitamine D bij de botopbouw. Het komt van nature voor in mager rood vlees, gevogelte, volkorengranen, erwten, bonen en linzen.

Vitamine A

Vitamine A speelt een vitale rol in de ontwikkeling van de osteoblasten, de botopbouwende cellen die zorgen voor de vernieuwing van het bot. Vele groenten, zoals groene bladgroenten, wortelen en rode pepers bevatten vitamine A.

Meer in detail

Eiwitten maken een derde uit van de botmassa en zijn hiermee het belangrijkste macronutriënt van ons skelet (calcium is het belangrijkste micronutriënt). Studies hebben aangetoond dat eiwitten, en vooral plantaardige eiwitten, een positieve invloed hebben op de sterkte van de botten omdat ze de spiermassa en de calciumopname verhogen. Dit betekent dat ze bijna even belangrijk zijn als calcium in een evenwichtig dieet dat gezond is voor het bot.4 Voedingsmiddelen rijk aan plantaardige eiwitten, zoals erwten, bonen en linzen, zijn ook goed voor uw algemene gezondheid. Ze bevatten veel vezels, wat nuttig is voor uw spijsverteringsstelsel, en ze zijn goed voor uw hart.1

Terug