Toegevoegd zout

Voedingsadvies

Toegevoegd zout

Er zijn zovele andere, en gezondere, opties om uw gerechten meer smaak te geven.1
Wat wil u vanavond proberen?
salt

Goed om te weten over zout

Controleer de etiketten

Controleer de etiketten van de voedingsmiddelen die u dagelijks koopt en bekijk hoeveel zout ze bevatten. Kies zoveel mogelijk de zoutarme opties.2

Omzetting van natrium in zout

Let op, de etiketten van voedingsmiddelen kunnen het zout- of natriumgehalte vermelden. Om natrium om te zetten in zout, vermenigvuldig het natriumgehalte met 2,5. Bijvoorbeeld, 1g natrium per 100g is gelijk aan 2,5g zout per 100g.2

Zoutrijke voedingsmiddelen

Sommige voedingsmiddelen bevatten veel zout als gevolg van de manier waarop ze gemaakt zijn, andere voegen heel wat zout toe aan onze voeding omdat we er te veel van eten.2 Denk hieraan en probeer alternatieven te vinden met een lager zoutgehalte.

Meer in detail

Gezondheidsexperts raden volwassenen aan om hun zoutinname te beperken tot 6g zout per dag (2,4g natrium). Dit stemt overeen met ongeveer 1 koffielepel.2 Maar het is belangrijk dat uw zoutverbruik noch te hoog, noch te laag is.
Te veel zout kan de bloeddruk doen stijgen en het risico op hartziekten, beroerte, nierziekten en maagkanker verhogen. Bovendien kan te veel zout leiden tot calciurie, d.w.z. toename van de hoeveelheid calcium die wordt uitgescheiden in de urine. Een deel van dit calcium is rechtstreeks afkomstig van het bot, waardoor de botdichtheid afneemt.2-4
Als u te weinig zout inneemt, loopt u risico op een verhoogde cholesterol, hartfalen, insulineresistentie en type 2 diabetes.5-7

Terug