Verwerkt vlees

Voedingsadvies

Verwerkt vlees

Hoeveel is te veel?

Processed meat
Hebt u er ooit al aan gedacht dat de hoeveelheden verwerkt vlees en rood vlees die u eet, elke dag optellen?

Goed om te weten over verwerkt vlees:

Vleeswaren

Vleeswaren in sneetjes bevatten vaak bewaarmiddelen zoals zout, suiker, bepaalde kruiden en andere chemische bewaarstoffen. Opteer voor de (iets) gezondere opties en kies zuiver bereide vleeswaren zonder nitraten of bewaarmiddelen.

Alternatieven voor verwerkt vlees

Overweeg om meer maaltijden zonder vlees te eten, verminder de hoeveelheid verwerkt vlees die u eet en eet meer fruit en groenten voor een betere gezondheid.1,2

Link met bepaalde ziekten

Studies hebben een sterk verband aangetoond tussen het verbruik van verwerkt vlees en bepaalde gezondheidsproblemen zoals een hoge bloeddruk, hartziekten, diabetes, chronisch obstructieve longziekte (COPD), en darm- en maagkanker.2,3

Meer in detail

Ten eerste, wat is verwerkt vlees? Het is vlees dat bewaard werd met processen zoals het zouten van vlees, pekelen van vlees, het roken van vlees, het drogen of inblikken van vlees. Bereide maaltijden kunnen ook verwerkt vlees bevatten. Daarentegen, vlees dat ingevroren werd of een mechanische behandeling onderging (bijv. in stukjes of plakjes snijden) wordt niet beschouwd als verwerkt. Verwerkt vlees heeft over het algemeen de reputatie slecht te zijn voor de gezondheid en werd gelinkt aan een hele reeks gezondheidsproblemen, waaronder kanker en hartziekten. Studies hebben ook aangetoond dat mensen die een slechte levensstijl hebben, meer verwerkt vlees eten dan mensen die gezond leven. Hierdoor is het moeilijk om met zekerheid te stellen dat verwerkt vlees verantwoordelijk is voor het verhoogde risico op osteoporose. Het is wellicht de combinatie van verwerkt vlees met andere ongezonde gewoonten (zoals roken of onvoldoende fruit en groenten eten) die aan de basis ligt van het verhoogde risico.3

Terug